Zomerweer

Ook in de zomer kan het weer voor problemen zorgen. Eind mei 2012 zorgde de zomerhitte voor grote vertragingen door oververhitting van technische componenten (zoals seinen en wissels). In de vroege ochtend van 18 juni 2012 sloeg de bliksem in een relaiskast van het spoorwegemplacement Utrecht. Dit leidde tot verstoringen die grote impact hadden voor reizigers.

Op hete dagen is er een verhoogd risico op spoorspattingen, waarbij spoorstaven uitzetten en verbuigen als gevolg van temperatuurstijging. De maatregelen die enkele jaren geleden zijn ingezet ter voorkoming van spoorspattingen, het bewaken van risicolocaties, het op orde houden van ballastbedden en het op orde houden van spoorstaafspanning, blijken effectief. Zo zijn er in 2012, ondanks de hete dagen, slechts drie spoorspattingen geweest. Gezien het hoge aantal spoorspattingen van enkele jaren geleden is dit een laag aantal. De drie incidenten (te Nijmegen, Sloe en Utrecht) betroffen op zichzelf staande incidenten met slechts beperkte afwijkingen. Bij geen van de gevallen was er sprake van veiligheidsrisico’s.