Verbouwen met de winkel open

Station Utrecht Centraal staat in de steigers en dat zal de komende jaren zo blijven. Ondertussen blijft het station open voor reizigers. We verbouwen dus ‘met de winkel open’. Dat brengt wel uitdagingen met zich mee. In plaats van alles in één keer aan te pakken, verbouwen we in fasen.

Een grote bouwplaats

Het station Utrecht Centraal is één grote bouwplaats. Er komt een compleet nieuwe terminal voor trein, bus en tram. Het project begon in 2011 en is naar verwachting klaar in 2016. Dan heeft het station onder meer 2 nieuwe ingangen, een kenmerkend golvend dak, perronkappen met zonnecellen, bredere perrons én 22.000 inpandige stallingsplaatsen voor fietsen. Bovendien zal de stationshal dan niet meer vastzitten aan winkelcentrum Hoog Catharijne.

Huidig station is te klein

Vernieuwing van Utrecht Centraal is hard nodig. Het huidige Utrecht Centraal is gebouwd voor 35 miljoen reizigers per jaar, en dat zijn er momenteel al 88 miljoen. In 2020 zijn dat er naar verwachting zelfs 100 miljoen: tijd voor actie dus. Na de verbouwing heeft Utrecht het grootste station van Nederland. Door de aanleg van een stationsplein worden het stadscentrum en het station één geheel.

Alles draait gewoon door

Tijdens de bouw blijven de treinen gewoon rijden. Dat maakt het voor de aannemers niet eenvoudig. Er is weinig ruimte voor de uitvoering. Ook de aan- en afvoer van materialen is lastig. Dit is een forse uitdaging, want de duizenden reizigers die Utrecht Centraal dagelijks ontvangt, moeten zo min mogelijk last ondervinden. Materialen worden daarom vaak via het spoor en ’s nachts aangeleverd.

Werkzaamheden bij station Utrecht Centraal

Bouwen in fasen

Omdat de treinen blijven rijden is de vernieuwing van Utrecht Centraal opgeknipt in 6 bouwfasen. Bij iedere bouwfase is een deel van de stationshal afgesloten en wordt dat deel achter de schermen afgebroken en volledig nieuw opgebouwd. Is de bouwfase klaar, dan kunnen reizigers gebruik maken van het nieuwe deel, en wordt het volgende deel afgesloten. Voor de start van een nieuwe bouwfase zijn de loopstromen gesimuleerd in een loopstromenmodel.

Een ander voorbeeld van deze aanpak zijn de perrons. Het bouwbedrijf pakt het perron voor perron aan. Er gaat steeds één perron dicht voor een periode van 5 tot 6 weken.

Het bouwbedrijf werkt daar dan 7 dagen per week, 24 uur per dag non-stop aan. Daarna is het volgende perron aan de beurt. Treinen halteren dan op andere perrons. We hebben er juist voor gekozen dit in de vakantieperiode te doen, zodat minder mensen er last van hebben.

3 voetbalvelden groot

De nieuwe stationshal - een constructie van beton, staal en glas – wordt ongeveer 25.000 m2 groot. Dat zijn 3 voetbalvelden, ofwel ruim 3 keer het huidige stationsoppervlak. De draagconstructie van de huidige hal blijft in gebruik, maar het dak gaat eraf en wordt vervangen.

Het dak erop

Op 10 oktober 2012 zijn we aan de Jaarbeurskant begonnen met het plaatsen van het nieuwe golvende dak, een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten. Het dak boven het eerste nieuwe deel van het station is inmiddels dicht en aangesloten op het bestaande dak.

Het nieuwe dak bestaat uit meerdere lagen. Vanuit de hal is de plafondlaag zichtbaar. Die bestaat uit stalen geperforeerde platen van ongeveer 4 meter lang. Maar bovenop deze laag komen nog 4 lagen die zorgen voor isolatie en geluiddemping. Daaroverheen gaat nog een dampremmende laag folie en een steenwollen deken van 10 centimeter dik. Op al die lagen komt ten slotte een aluminium dak.

Rondleidingen

Een paar keer per jaar organiseren we rondleidingen over het bouwterrein. Zo houden we reizigers, omwonenden en andere geïnteresseerden op de hoogte.