Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Reisinformatie in één hand bij NS

Begin 2011 heeft minister Schultz van Haegen in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat het voor reizigers beter is dat één partij verantwoordelijk is voor alle reisinformatie: NS. NS bedient immers al 90% van de reizigers.

De overgang van reisinformatie van ProRail naar NS stond gepland voor 1 juli 2012. De NMa zag echter een aantal mededingingsaspecten in de overname en heeft extra voorwaarden gesteld aan NS richting andere vervoerders. Doordat we hier snel op inspeelden, kon op 1 november 2012 de overname door NS toch doorgaan.


De transitie

De overgang betekent dat ProRail-medewerkers en -systemen zijn overgedragen aan NS. Om dat zorgvuldig te laten verlopen is het afgelopen jaar intensief samengewerkt met NS en heeft er afstemming plaatsgevonden met overige vervoerders, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de NMa. Ook de ondernemingsraden van ProRail en NS zijn nauw betrokken geweest bij de overgang.

Spoorinformatie

Om reizigers vooraf goed te informeren over spoorwerkzaamheden, werkten we ook in 2012 met de mediacampagne 'Werk aan het Spoor'. Deze is vergelijkbaar met de campagne van Rijkswaterstaat 'Van A naar Beter'. De campagne informeert reizigers via maandelijkse advertenties in abri’s en in kranten en op stations over grote geplande werkzaamheden aan het spoor. En voor ieder weekend berichten we via Twitter.