Bouwen aan stations

ProRail is op dit moment bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Vanwege de groei van het treinverkeer in de afgelopen jaren zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid en zien nieuwe stations het levenslicht.

Het netwerk van stations wordt fijnmaziger én beter. In 2012 kwamen er 10 nieuwe stations bij: in Groningen, Almere, Halfweg, Hengelo, Hoevelaken, Dronten en Kampen en 3 stations aan de MerwedeLingeLijn (Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Boven-Hardinxveld). Intussen gaan de werkzaamheden rondom grote stations zoals in Utrecht, Amsterdam, Breda, Arnhem, Rotterdam en Den Haag gestaag door. ProRail investeert namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu en regionale overheden in stations.

Utrecht Centraal

Station Utrecht Centraal staat in de steigers en dat zal de komende jaren zo blijven. Ondertussen blijft het station open voor reizigers. We verbouwen dus ‘met de winkel open’. Dat brengt veel uitdagingen met zich mee. In plaats van alles in één keer aan te pakken, verbouwen we in fasen. Daardoor ondervindt de reiziger minder hinder. Lees meer over de verbouwing van Utrecht Centraal bij ‘Geen overlast’.

Zonnecellen in peronoverkapping station Utrecht Centraal

Amsterdam Centraal

Het project Amsterdam Centraal bestaat uit een aantal deelprojecten. Het deelproject ‘Langzaam Verkeer Passage’ (LVP) zal in de zomermaanden van 2013 worden opgeleverd en worden overgedragen aan opdrachtgever gemeente Amsterdam. Het deelproject ‘Middentunnel’ is in de bouwvak van 2012 van start gegaan. Eind april 2013 zal het oostelijke deel van de Middentunnel weer in oude glorie, maar in een nieuw jasje, worden geopend. Daarna wordt het westelijke gedeelte van de Middentunnel aangepakt.
Het deelproject ‘Passages onder de sporen’, dat gerealiseerd wordt in opdracht van NS Stations, is in ruwbouwfase op 9 december 2012 afgerond.
Een huzarenstukje dat in één jaar tijd is gebouwd in een strak geregisseerde planning. NS Stations zal in de komende maanden de afbouw realiseren. Amsterdam Centraal zal dan vele winkels rijker zijn. ProRail maakt zich op voor de verdere restauratie en renovatie van nog vele deelprojecten, die rond 2018 moeten zijn afgerond.

Rotterdam Centraal

Op dit moment verwerkt Rotterdam Centraal al 110.000 reizigers per dag. Om een indruk te geven: dit is evenveel als op de luchthaven Schiphol. Het aantal dagelijkse reizigers zal de komende jaren groeien naar 323.000. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis, waar verschillende vormen van openbaar vervoer samenkomen in één gebouw. Naast de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL Zuid) krijgt Rotterdam Centraal ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail.

Verbouwing station Rotterdam Centraal

Nieuwe reizigerspassage: licht, lucht en ruimte

Onder grote belangstelling is op 10 november 2012 de nieuwe reizigerspassage feestelijk in gebruik genomen. De reizigers toonden zich blij verrast: met zijn 150 meter lengte en 49 meter breedte is de nieuwe traverse meer dan zomaar een doorgang. Licht, lucht en ruimte maken het er prettig toeven. De passage herbergt bovendien zo’n 25 winkels en horecagelegenheden voor een snelle boodschap of snack. De entree van de nieuwe passage, nu al ‘haaienbek’ gedoopt, vormt de rode loper naar Rotterdam.

Activiteiten in 2013

We verwachten het station al in het najaar van 2013 op te leveren. Waarna de officiële opening naar verwachting in het voorjaar van 2014 plaatsvindt.

Wat er in 2013 onder meer nog moet gebeuren:

• Het tijdelijke station wordt verwijderd.
  • De gevel aan de Conradstraat wordt afgebouwd.
  • De sporenkap wordt afgebouwd en de zonnecellen worden aangesloten.
  • De tijdelijke perrontrappen worden per opgang vervangen door 3  roltrappen.
  • De perrons worden afgewerkt.
  • De Provenierstunnel wordt in gebruik genomen.

7 nieuwe stations in de nieuwe dienstregeling

Met de start van de nieuwe dienstregeling op 9 december 2012 zijn 7 geheel nieuwe stations in gebruik genomen: Almere Poort, Groningen Europapark, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Kampen Zuid, Dronten en Hoevelaken. Hoewel het kleinere stations zijn, elk goed voor zo’n 750 tot 6.000 reizigers per dag, hebben ze vaak grote betekenis voor de regio.

Slim en snel werken

Bij stationsprojecten zijn veel partijen betrokken: reizigers en vervoerders, omwonenden en plaatselijke overheden. We zien er als overkoepelende projectmanager de uitdaging in om de belangen van al deze partijen te borgen:

• Voor de bouw van Groningen Europapark is het spoor 9 dagen buiten dienst gesteld. In die periode is de reizigerstunnel geplaatst, zijn sporen en wissels vernieuwd en is een verdiept voorplein voorbereid. Door de korte periode hebben we de overlast voor reizigers en vervoerders beperkt kunnen houden.
  • De bouw van Almere Poort is gecombineerd met de aanleg van geluidsschermen als onderdeel van het wegenbouwproject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Daardoor werd de overlast beperkt.
  • Station Hengelo Gezondheidspark kende een relatief korte bouwtijd van 5 maanden.

Staalprijs voor Arnhem Centraal

In 2012 heeft ProRail de Nationale Staalprijs gewonnen in de categorie utiliteitsbouw voor de perronkappen en de passerelle van de nieuwe ov-terminal Arnhem Centraal. De Nationale Staalprijs wordt sinds 1971 tweejaarlijks uitgereikt. In 2014 wordt het nieuwe Arnhem Centraal opgeleverd.

Luchtfoto's station Arnhem