Spoorcapaciteit: geleverd in 2012

Een belangrijk deel van de dienstverlening van ProRail is het leveren van treinpaden, zodat vervoerders hun reizigers en goederen op tijd en veilig kunnen vervoeren. In 2011 hebben we daar afspraken over gemaakt in een nieuwe dienstregeling.

Treinpaden

• Geleverde treinpaden

98,1%

98,7%

97,8%

De capaciteit die we leveren aan de gebruikers van het spoor wordt uitgedrukt in treinpaden. We streven ernaar de capaciteit die we toezeggen, ook te leveren. Hiervoor hebben we de KPI ‘geleverde treinpaden’ ontwikkeld in 2011. Hiermee meten we welk percentage van de geplande treinpaden van reizigersvervoerders is geleverd. In 2012 is de realisatie van de KPI Geleverde Treinpaden 98,1%, deze ligt boven de norm van 98,0%.In 2011 lag de score op 98,7%. De lagere score in 2012 komt doordat deze KPI vooral in de winterperiode van 3 tot en met 8 februari onder druk heeft gestaan.

Treinpaden kunnen uitvallen door bijvoorbeeld technische storingen, het weer of uitloop van werkzaamheden. Het komt ook voor dat treinpaden niet worden gerealiseerd door een oorzaak bij de vervoerder. Die uitval wordt niet meegenomen in onze KPI-berekeningen. Meer over verstoringen leest u onder Verstoringen opgelost.