Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Spoorcapaciteit: gepland voor 2013

Dagelijks maken vele partijen gebruik van het Nederlandse spoor: voor reizigersvervoer, goederenvervoer, onderhoud van infra en werkzaamheden aan sporen en stations. Elk jaar weer verdeelt ProRail de schaarse capaciteit. Dat doen we zo eerlijk en efficiënt mogelijk en met hulp van het systeem Donna.

De verdeling

In juli 2012 is een ontwerpdienstregeling opgesteld voor 2013, in overleg met alle partijen. In augustus 2012 is deze formeel vastgesteld en in december 2012 in werking getreden.

 Jan Gast bekijkt sporenplan

Jan Gast bekijkt sporenplan

 

De nieuwe dienstregeling voor 2013

Een nieuwe capaciteitsverdeling betekent een nieuwe dienstregeling. De belangrijkste vernieuwingen in de dienstregeling ten opzichte van 2012 zijn:

  • 100.000 meer treinritten.
  • 7 nieuwe stations in de dienstregeling: Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Hoevelaken, Dronten en Kampen en twee nieuwe stations medio 2013: Utrecht Leidsche Rijn en Maastricht Noord.
  • 30% van de treinen krijgt een nieuwe vertrektijd.
  • Snelheid goederentreinen kan omhoog.

De dienstregeling 2013 kende een stroeve start met veel kleine verstoringen.
Er zijn diverse kleine aanpassingen doorgevoerd, waardoor na enkele wekende punctualiteit op een, voor de winterperiode, gebruikelijk niveau is.

Veranderingen in het reizigersvervoer

Bus- en treinvervoerder Arriva neemt 3 spoorlijnen over van Syntus (de lijnen Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op 2 lijnen die voorheen door NS werden geëxploiteerd (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen). In de spits zal op de lijn Zwolle-Coevorden de frequentie worden verhoogd tot 4 keer per uur. Op de lijn Arnhem-Doetinchem is BRENG de nieuwe vervoerder, BRENG zal op deze lijn samen met Arriva rijden.

NS heeft per 9 december 2012 de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard verhoogd. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.

Werkzaamheden

In Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Den Bosch, Eindhoven, Breda, Tilburg en Zwolle blijven we de komende jaren intensief aan de slag. Perrons en emplacementen worden geschikt gemaakt om meer treinen te laten rijden. Door slim te plannen hebben de werkzaamheden bij de stations nauwelijks effect op de normale dienstregeling. Wel kunnen perrons wijzigen en zullen er tijdens weekenden verschillende buitendienststellingen zijn om te kunnen werken.

In de 3 noordelijke provincies is ProRail op diverse trajecten momenteel bezig met een ingrijpende opknapbeurt. In 2013 gaan we aan de slag op de trajecten Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Sneek.

Plannen met Donna

De uiterst complexe planning van de Nederlandse dienstregeling, die tot nu toe over verschillende schijven verliep, is met Donna in één planningssysteem geregeld. Daardoor kan bij wijzigingen flexibeler en sneller worden gereageerd. De gebruikers van het spoor kunnen bovendien zelf rechtstreeks plannen in Donna, terwijl ProRail de regie houdt.

ProRail en NS hebben een nieuw onderdeel voor Donna ontwikkeld, Donna SD. Dit is in oktober 2012 in gebruik genomen. Donna SD leidt tot een hogere kwaliteit van het logistieke plan en transparantie bij verdeling van de infracapaciteit dankzij de automatische conflictsignalering. Voor de vervoerders die zelf in Donna plannen, betekent het een belangrijke verbetering doordat infraplanning eenvoudig toegankelijk is door internet. Voor goederenvervoerders is een module ingebouwd waarmee eenvoudig een dienstregeling kan worden gepland. In 2013 wordt er verder gewerkt aan de verfijning van Donna.