Herfstweer

De herfst is ook voor het spoor het seizoen van de herfststormen en de vallende bladeren. Vallende bladeren in combinatie met vocht zorgen voor gladde sporen waarop de wielen van de trein slippen.

Op die lastige herfstblaadjes hebben we ons in de loop van de jaren steeds beter voorbereid, onder meer door de toepassing van een speciale zand- en metaalgel (Sandite) om het spoor stroever te maken. In de periode van 9 oktober tot en met 2 december hebben ProRail en NS op een tiental bewust gekozen trajecten dagelijks Sandite treinen ingezet. Op basis van weersvoorspelling en gladheidsmeldingen van machinisten is bepaald hoeveel Sandite aangebracht moet worden. Het resultaat is dat op betreffende trajecten de gladheidsmeldingen door machinisten met circa 30% zijn afgenomen.

Ook in 2012 hebben we de groenstroken langs het spoor intensiever onderhouden. We maaien de bermen en snoeien de bomen vaker om overmatige bladval in de herfst te beperken. Ook geven we machinisten de ruimte om in de herfst hun snelheid op sommige trajecten aan te passen aan de omstandigheden en voorzichtiger te remmen.

Herfst op het spoor