1. Materiële vaste activa
| Dragen, geleiden en doorsnijden | Energie | Beheersen en communicatie | Beveiligen | Transfer | Werken in constructie | Totaal |
Stand per 31 december 2011 | | | | | | | |
Aanschafwaarde | 21.429 | 4.548 | 1.284 | 2.818 | 4.215 | 1.996 | 36.290 |
Cumulatieve afschrijvingen | -8.754 | -2.915 | -794 | -1.721 | -2.801 | 0 | -16.985 |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
Stand per 31 december 2011 | 12.675 | 1.633 | 490 | 1.097 | 1.414 | 1.996 | 19.305 |
| | | | | | | |
Investeringen | | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.228 | 1.228 |
Ingebruikname | 787 | 129 | 103 | 93 | 210 | -1.322 | 0 |
Niet activeerbare investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -99 | -99 |
Desinvesteringen (incl. cum. afschr.) | -42 | -2 | -3 | 0 | -8 | 0 | -55 |
Jaarafschrijving | -357 | -62 | -79 | -66 | -62 | 0 | -626 |
Herwaardering | 179 | 4 | 4 | 2 | 24 | 0 | 213 |
Overige mutaties | -8 | 1 | -36 | -1 | 2 | -104 | -146 |
Totaal mutaties in 2012 | 559 | 70 | -11 | 28 | 166 | -297 | 515 |
| | | | | | | |
Stand per 31 december 2012 | | | | | | | |
Aanschafwaarde | 22.288 | 4.665 | 1.328 | 2.915 | 4.388 | 1.699 | 37.283 |
Cumulatieve afschrijvingen | -9.054 | -2.962 | -849 | -1.790 | -2.808 | 0 | -17.463 |
Boekwaarde | 13.234 | 1.703 | 479 | 1.125 | 1.580 | 1.699 | 19.820 |
| | | | | | | |
Boekwaarde op basis van historische aanschafwaarde | 10.057 | 1.315 | 433 | 946 | 1.270 | 1.699 | 15.720 |
| Dragen, geleiden en doorsnijden | Energie | Beheersen en communicatie | Beveiligen | Transfer |
Terreinen | 767 | | | | |
Aardebaan (incl. voorzieningen) | 1.056 | | | | |
Bovenbouw (incl.ballast) | 3.941 | | | | |
Bruggen | 3.878 | | | | |
Tunnels | 2.502 | | | | |
Overige (zoals: overwegen en geluidsschermen) | 1.090 | | | | |
Bovenleiding en draagconstructies | | 1.081 | | | |
Onderstations/voedingsinstallaties | | 622 | | | |
Hard- en software van de systemen voor de aansturing van de treindienst | | | 150 | | |
Reizigersinformatiesystemen | | | 82 | | |
Telecommunicatienetwerken | | | 228 | | |
Overige communicatieapparatuur | | | 19 | | |
Baanvak- en emplacementsbeveiliging (zoals: detectiesystemen, seinen en treinbeïnvloedingssystemen) | | | | 1.125 | |
Perrons inclusief overkappingen | | | | | 735 |
Toegang tot perrons (zoals: roltrappen, liften, bruggen en tunnels) | | | | | 341 |
Publieke aandeel in stationsgebouwen | | | | | 286 |
Fietsenstallingen | | | | | 218 |
Totaal | 13.234 | 1.703 | 479 | 1.125 | 1.580 |
Investeringen en Niet activeerbare investeringen
De investeringen in vaste activa bedroegen in 2012 EUR 1.228 miljoen en zijn 7% lager dan in 2011 (EUR 1.322 miljoen). In de presentatie is ervoor gekozen de investeringen bruto te presenteren en op een afzonderlijke regel de Niet activeerbare investeringen te verantwoorden.
Gefinancierd door ministerie van Infrastructuur en Milieu | | |
Grote stations vernieuwingsprojecten | Uitbreiding | 126 | 10% |
Randstadspoor (omgeving Utrecht) | Uitbreiding | 78 | 6% |
Delft spoorzone | Uitbreiding | 69 | 6% |
Hanzelijn | Uitbreiding | 65 | 5% |
Geoormerkte programma's * | Uitbreiding | 163 | 13% |
Overige uitbreidingsprojecten | Uitbreiding | 185 | 15% |
Bovenbouwvernieuwingsprojecten ** | Vervanging | 120 | 10% |
Overige vervangingsprojecten | Vervanging | 190 | 15% |
Subtotaal ministerie | | 996 | 81% |
Gefinancierd door derden | | | |
Projecten provincies en gemeenten | | 201 | 16% |
Projecten FENS | | 31 | 3% |
Subtotaal derden | | 232 | 19% |
Totaal investeringen | | 1.228 | 100% |
Ingebruikname
De in gebruik genomen vaste activa in 2012:
Hanzelijn | 510 |
Grote stations vernieuwingsprojecten | 143 |
Bovenbouwvernieuwingsprojecten | 86 |
Randstadspoorprojecten | 67 |
Bouw diverse onderdoorgangen | 56 |
Aanleg nieuwe halten | 61 |
Sporen in Arnhem | 37 |
Maasvlakte II | 35 |
Diverse kleinere projecten | 327 |
| 1.322 |
Niet activeerbare investeringen
Dit betreft in 2012:
Rijn-Gouwe lijn (niet doorgaan Light rail deel van het project) | 11 |
Bovenbouwprojecten (niet activeerbare deel) | 11 |
Herbouw verkeersleiding systeem | 9 |
Zwolle Spoort (als gevolg van gewijzigde scope perrontunnel) | 7 |
Saal (uitgaven door scopewijzigingen) | 5 |
Delft spoorzone (uitgaven kabels en leidingen derden) | 5 |
Sloopkosten bij diverse projecten | 5 |
Betuweroute Nazorg (gevelisolatie) | 4 |
Hanzelijn (diverse eenmalige uitgaven) | 4 |
Vertramming Zwolle-Kampen (stopzetten van het project) | 3 |
Infoplus (verplaatsingskosten klokken) | 3 |
Utrecht CS - Amsterdam Rijnkanaal (niet meer bruikbare engineeringsproducten) | 3 |
Geluidregister | 3 |
Diverse kleinere projecten | 26 |
| 99 |
Desinvesteringen
De desinvesteringen zijn veroorzaakt door met name onderstaand projecten:
Sloop bij reguliere bovenbouwvervangingsprojecten | 20 |
Sloop in het kader van grote functiewijzigingsprojecten (grote stations vernieuwingsprojecten, Hanzelijn, Randstadspoor en sporen in 's-Hertogenbosch) | 20 |
Sloop in het kader van vervangingsprojecten | 8 |
Diverse kleinere projecten | 7 |
| 55 |
Herwaardering
De herwaardering van de materiële vaste activa in 2012 is gebaseerd op de samengestelde indexcijfers van de CBS-maandstatistieken over de periode september 2011 tot en met augustus 2012.
De gehanteerde indexcijfers laten een inflatiecorrectie zien van 0,07% tot 1,89%.
Overige mutaties
De mutatie bij de materiële vaste activa betreft de overdracht van Reizigersinformatie systemen naar de NS (EUR 42 miljoen). Onder overige mutaties bij de materiële vaste activa zijn tevens opgenomen overboekingen van categorieën activa naar aanleiding van recente inzichten in de verschillende typen objecten.
De mutatie bij de Werken in Constructie betreft herrubricering in verband met het economisch eigendom van objecten (EUR 95 miljoen), overdracht van Reizigersinformatie naar NS (EUR 3 miljoen) en correctie op investeringen voorgaande jaren (EUR 6 miljoen).
Buiten afschrijving geraakte activa
De post Materiële vaste activa bevat een groot aantal objecten waarvan de afschrijvingstermijn is verstreken en daarmee buiten afschrijving geraakt. De technische staat van deze objecten laat toe dat deze objecten niet op korte termijn vervangen behoeven te worden. Het gaat hierbij met name om: stationsgebouwen, spoorbruggen, beveiliging, bovenleiding en draagconstructie, perronkappen en bovenbouw.