Internationale benchmark

Onze prestaties kunnen we het beste vergelijken met andere infrabeheerders. Op grond van de verplichtingen uit de Beheerconcessie wordt periodiek een benchmark uitgevoerd. In 2011 is deze internationale benchmark voor het laatst uitgevoerd, over de periode 2006-2009.

In deze benchmark vergelijkt ProRail haar prestaties met de beste en meest vergelijkbare infrabeheerders in Europa: Zweden, Belgiƫ, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Duitsland. Het beeld is dat de prestaties van ProRail over het algemeen bovengemiddeld zijn, met een stijgende trend.

Een selectie uit de bevindingen:

• ProRail levert tegen gemiddelde kosten bovengemiddelde punctualiteit en benutting. Ook verwerkt ProRail op het Nederlandse spoor veel treinen met een hoge punctualiteit, afgezet tegen vergelijkbare Europese organisaties.
  • De kosten per treinkilometer blijven in Nederland ondanks inflatie gelijk. In andere landen zijn deze gestegen.
  • De drukst bereden spoorlijn scoort gemiddeld op het gebied van kosten, gebruik en storingen. Op regionale spoorlijnen hoort ProRail bij de duurdere beheerders, maar deze worden ook meer dan gemiddeld gebruikt.
  • Het Nederlandse spoorwegnetwerk is complex in termen van wisseldichtheid, mate van elektrificatie en hoeveelheid dubbel- (of meer) spoor. De lengte van het netwerk is sinds 2001 met 3% gegroeid, het aantal wissels is met 12% gedaald.
  • Het aantal botsingen en ontsporingen op het spoor is de laatste jaren flink afgenomen.
  • Er gebeuren in Nederland relatief weinig ernstige ongelukken met baanwerkers.