Risicomanagement

Door onze bijzondere positie en onze vele stakeholders hebben we te maken met veel verschillende risico’s. Bijvoorbeeld het risico op een veiligheidsincident, of het risico op een financieringstekort. De directie bepaalt elk jaar welke risico’s zich kunnen voordoen bij ProRail, en bekijkt vervolgens hoe we daarop het beste

Uw resultaten na verfijning

Er zijn 5 artikelen gevonden die voldoen aan uw selectie

Te veel resultaten? Verfijn uw resultaten door meerdere trefwoorden te combineren

Het systeem van risicomanagement

Ons systeem om risico’s te managen is gebaseerd op het COSO-ERM-model. Met interne risicomanagementtrainingen zorgen we ervoor dat er voldoende kennis in huis is.

Strategische risico’s

Jaarlijks voert ProRail risicoanalyses uit. Daaruit leiden we af wat onze toprisico’s zijn. Die toprisico’s delen we onder in strategische, operationele, rapportage- en compliance risico’s.

Operationele risico’s

Onder operationele risico’s vallen alle risico’s die te maken hebben met onze processen, mensen en systemen. Bijvoorbeeld risico’s op het gebied van veiligheid of verstoringen. Voor 2012 hebben we 5 operationele risico’s vastgesteld.

Rapportagerisico’s

Tijdig en juist rapporteren, informatie verstrekken en financiële gegevens presenteren. De informatie die wij naar buiten brengen, moet betrouwbaar en van goede kwaliteit zijn. Het risico dat dit misgaat, noemen we een rapportagerisico.

Compliancerisico's

ProRail opereert in een sterk gereguleerde omgeving.